آشنایی بیشتر با رشته مهندسی مکانیک گرایش خودرو

پنجشنبه 12 آذر 1394 03:11 ب.ظ

نویسنده : محمد علی

رشته مهندسی مکانیک گرایش خودرو به آشنایی،مطالعه علمی و بررسی عملی خودرو می‌پردازد. از طرفی باید این رشته و علم را مادر رشته‌های مهندسی مکانیک دانست؛ چرا که علوم مهندسی مکانیک با طراحی، ساخت و پیشرفت خودرو، برنامه‌ریزی و توسعه داده شده است. در جامعه امروز کشور نیز عموم مردم از یک مهندس مکانیک انتظار دارند که با خودرو، ویژگی‌ها و معایب آن آشنایی داشته باشد. حال آنکه سرفصل دروس رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های کشور ارتباط بسیار ناچیزی با خودرو دارند و اغلب به ۱ واحد کارگاهی و چند واحد اختیاری اکتفا می‌شود.اما در برنامه‌ریزی رشته مهندسی مکانیک گرایش خودرو سعی برآن بوده است که ضمن پوشش دادن دروس پایه و اساسی مهندسی مکانیک، آشنایی گسترده‌تری با خودرو صورت گیرد.

 

مقاطع تحصیلی
برای تحصیل در این رشته، متقاضیان می‌توانند پس از اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی از کنکور سراسری گروه ریاضی و فیزیک اقدام نموده و در صورت قبولی در مقطع کارشناسی پیوسته مشغول به تحصیل شوند.

همچنین دانش‌آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند پس از شرکت در کنکور کاردانی پیوسته، در صورت قبولی در مقطع کاردانی پیوسته مشغول تحصیل شوند. این افراد پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) شرکت نموده و به تحصیل ادامه دهند.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محدودیتی برای فارغ‌التحصیلان سایر گرایش‌های مهندسی مکانیک وجود ندارد و حتی دارندگان مدرک کارشناسی سایر رشته‌ها به جزء مهندسی مکانیک نیز می‌توانند در صورت کسب حد نصاب و قبولی در این مقطع ادامه تحصیل دهند.

دانشجویان مقطع دکتری نیز صرفاً از میان دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گزینش می‌شوند.

نکته قابل توجه آنکه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، این رشته به سه گرایش تقسیم می‌شود:

سیستم محرکه خودرو
سازه بدنه خودرو
طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان

 

دانشگاه‌های محل تحصیل
این رشته هم‌اکنون در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

 

کتاب‌های مرجع

به جزء مقطع هنرستان، در سایر مقاطع بسته به محل تحصیل و سلیقه مدرس از کتاب‌های متنوعی استفاده می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک کتاب خاص را به عنوان مرجع در نظر گرفت اما به‌طور اجمالی کتاب‌هایی که در ذیل به آنها اشاره می‌شود کم و بیش در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

نیروده اتومبیل؛ نوشته سید محمد نبوی
تعمیرکار برق خودرو؛ نوشته صیاد نصیری
کاربرد الکترونیک و تکنولوژی پیشرفته در خودرو؛ نوشته صیاد نصیری، ناصر سینا، جعفر رضایی‌دشت‌ارژنه
مکانیک جامع اتومبیل؛ ترجمه محمدرضا افضلی
سیستم‌های انژکتوری در خودروهای بنزینی؛ ترجمه طهمورث سالک
موتورهای دیزل؛ ترجمه مجید امینی، مهدی افقی
انتقال قدرت اتوماتیک؛ ترجمه طهمورث سالک
گیربکس‌های اتوماتیک؛ ترجمه پرویز هاشمی بیدختی

 

دروس تخصصی

دوره دیپلم فنی و حرفه‌ای
تکنولوژی مولد قدرت، تکنولوژی شاسی و بدنه و انتقال قدرت، تکنولوژی موتورهای دیزل، اجزاء ماشین، رسم عمومی و تخصصی، محاسبات فنی، کارگاههای مولد قدرت و شاسی و بدنه و دیزل، کارآموزی

 

دوره کاردانی پیوسته
انتقال قدرت معمولی، سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، سوخت رسانی دیزل، سوخت رسانی بنزینی، مولد قدرت، سیستم‌های هدایت و کنترل خودرو، رسم فنی، نقشه‌کشی با کامپیوتر، نقص یابی سیستماتیک خودرو، هیدرولیک و پنیوماتیک، طراحی اجزاء ماشین ۱، کارآموزی، مالتی پلکس.

 

دوره کارشناسی ناپیوسته
اصول طراحی موتورهای پیستونی، تئوری حرکت خودرو (دینامیک خودرو)، الکترونیک خودرو، کاربرد نرم‌افزارهای رایانه‌ای خودرو، تکنولوژی پیشرفته خودرو، سروو مکانیزم، هیدرولیک ماشین آلات سنگین، مقاومت مصالح ۲، طراحی اجزاء ماشین ۲، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه تراشکاری قطعات خودرو، کارگاه مدلسازی و ریخته‌گری، سوخت رسانی گازی، مصالح مهندسی، طراحی ماشینهای دوار، یاتاقان و مکانیزم روغنکاری، کار آموزی، پروژه.

 

دوره کارشناسی پیوسته
سوخت رسانی، دینامیک ماشین، سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، اصول طراحی موتورهای احتراق داخلی، سوخت و احتراق

 

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته
بسته به گرایش تحصیلی دروس زیر ارائه می‌گردد که تعداد زیادی از آنها با دروس گرایش‌های طراحی کاربردی و تبدیل انرژی یکسان است:

سیستم محرکه خودرو:
طراحی موتورهای احتراق داخلی، ریاضیات مهندسی پیشرفته۱، شبیه‌سازی موتورهای پیستونی، دینامیک سیالات محاسباتی، سیستم‌های حرارت و سیالات خودرو، طراحی سیستمهای انتقال قدرت، اجزاء محدود، کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو، موتورهای دیزل پیشرفته، سوخت و احتراق پیشرفته، سمینار، پایان‌نامه.

سازه بدنه خودرو:
مکانیک محیط‌های پیوسته، الاستیسیته، ریاضیات مهندسی پیشرفته۱، اجزاء محدود، ارتعاشات پیشرفته، طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو، آیرودینامیک خودرو، خستگی و شکست در سازه خودرو، روشهای پیشرفته تولید بدنه خودرو، تئوری ورقها و پوسته‌ها و کاربرد در سازه خودرو، طراحی سیستم‌های شاسی، ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه، سمینار، پایان‌نامه.

طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان:
ریاضیات مهندسی پیشرفته۱، طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان خودرو، دینامیک خودرو، ارتعاشات پیشرفته، کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو، دینامیک پیشرفته، کنترل پیشرفته۲، منطق فازی، شبکه عصبی، سمینار، پایان‌نامه.

 

دوره دکتری تخصصی
ریاضیات مهندسی پیشرفته ۲، الکترونیک خودرو پیشرفته، روشهای طراحی نوین در خودرو، کاربرد مواد جدید در خودرو، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته۲، سیستمهای جانبی تبادل حرارت در خودرو، سیستمهای انتقال قدرت پیشرفته، سیستم‌های شاسی پیشرفته، دینامیک خودرو پیشرفته، سازه و بدنه خودرو پیشرفته، روشهای پیشرفته تولید در صنعت خودرو، مباحث پیشرفته مدیریت تولید در صنعت خودرو سازی، مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سازی، مباحث منتخب در اقتصاد صنعت خودرو سازی، سمینار، پایان‌نامه.




دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic